do’s and don’ts binnensporten.

L1 en 1Limburg hebben ons gevraagd naar de do’s and don’ts m.b.t. het binnensporten.
Zie hieronder de berichten.

Samenvatting:
Sporten in de sportschool was er maandenlang niet bij. Maar maandag heeft het kabinet het licht op groen gezet: vanaf woensdag 19 mei mag er – onder voorwaarden – weer binnen gesport worden.
Toch is het verstandig niet meteen te fanatiek van start te gaan en het binnen sporten weer voorzichtig op te bouwen. Anders liggen overbelasting en blessures op de loer.

Thuis zitten

Fysiotherapeut Ruud Meijers uit Venlo ziet in zijn praktijk nu dagelijks mensen die kampen met de gevolgen van het tegenovergestelde: onderbelasting. “Mensen sporten nu minder, werken thuis, zitten veel. Dat leidt vaak tot klachten aan schouders, rug of nek. En vanuit die situatie komen we nu in een fase waarbij mensen weer meer gaan bewegen, waardoor juist overbelasting dreigt. Dan kunnen er makkelijk pees- of slijmbeursontstekingen ontstaan.”

Met beleid
Als je het sporten weer oppakt, kun je dat dan ook het beste met beleid doen. “Je moet goed kijken op welke manier je weer instapt, welke belasting je toepast op jezelf en dat je niet te grote stappen in één keer maakt. Het kan zijn dat je meteen weer wilt beginnen op je oude niveau, maar dan gaat je lichaam waarschijnlijk aan de bel trekken.”

Voldoende rust
In het begin is het sowieso goed om naar de frequentie van het sporten te kijken en daarbij bewust ook rustmomenten in te bouwen. Ook als je jezelf doelen hebt gesteld, zoals bijvoorbeeld trainen voor een hardloopwedstrijd. “In tijden van het opbouwen van fysieke belasting is het ook erg belangrijk om te investeren in voldoende herstel daarna.”
Volgens de fysiotherapeut is het belangrijk signalen van je lijf niet te negeren. “Peesontstekingen beginnen vaak met een vervelend gevoel, een zeurende pijn. Dat is een teken dat je even rust moet nemen en met rekken of ontspanningsoefeningen moet proberen te herstellen. En zeker niet met dezelfde intensiteit dezelfde oefening opnieuw moet doen.”
Voordelen
Toch ziet Meijers vooral voordelen van de heropening van de sportscholen en gymzalen. “Als we iets gezien hebben de afgelopen tijd is dat de bewustwording van een gezonde leefstijl. Dat is de afgelopen periode een gemis geweest. De voordelen van in beweging komen, meer sociale contacten en het hoofd leegmaken. Want ook mentaal is het goed voor mensen dat er weer meer gesport gaat worden.”
Alternatieven
Wel vraagt Meijers zich af hoeveel mensen er daadwerkelijk weer binnen gaan sporten. “Mensen hebben ook ontdekt dat ze op andere plaatsen kunnen sporten, zoals thuis met een matje in de woonkamer, of buiten. Dus ik ben wel benieuwd hoeveel mensen terugkeren naar de binnensportzaal. Zeker nu het goede weer er weer aan komt.”

Gouden tip
Fysiotherapeut Ruud Meijers heeft nog een tip voor sporters die vanaf woensdag weer naar de sportschool gaan: “Doen, dat sporten! Kom weer in beweging en doe dat op een ontspannen manier.”

Fysiofitness

meer informatie over de mogelijkheden voor Fysiofitness  en onze andere FIT trainingen vindt u onder het kopje FIT (klik hier)