Arbeid & Gezondheid

 

 

Er wordt vaak geprobeerd om alle ballen in de lucht te houden; op je werk maar ook privé. Door de druk en stress die je mogelijk ervaart kun je met burn-out klachten te maken krijgen.

 

Burn-out, het Engelse woord voor “opgebrand”, is het eindstadium van een langdurige periode van stress en (over)spanning. Hierdoor krijg je last van zowel lichamelijke als geestelijke uitputting. Een burn-out kun je niet alleen krijgen door stress op je werk, maar ook door spanningen in de privésfeer. Vaak is het een combinatie van die twee. Je energiereserves raken op als je in je dagelijks leven continue druk ervaart en er niet genoeg tijd is voor ontspanning.

 

 

Psychische symptomen burn-out

Veel voorkomende psychische symptomen zijn geheugen- en concentratieproblemen. Ook een kort lontje komt veel voor. Een ander belangrijk psychisch symptoom kan zijn dat je continu het gevoel hebt dat je uitgeput en opgebrand bent.

De symptomen van een burn-out verschillen per persoon en er is geen eenduidig ziekteverloop. Een burn-out ontstaat geleidelijk, de spanningsklachten nemen langzaam toe. Waardoor je bijvoorbeeld steeds vaker moe bent, slecht slaapt, veel piekert en je concentratie achteruit gaat. Kenmerkend voor een burn-out is depersonalisatie (een negatieve, cynische houding richting de mensen in de werkomgeving), verminderde persoonlijke bekwaamheid en emotionele en fysieke uitputting; de zogeheten accu is leeg. We kunnen de symptomen onderverdelen in twee categorieën: psychische symptomen en lichamelijke symptomen.

Lichamelijke symptomen burn-out

De uitputting die kenmerkend is voor een burn-out uit zich ook lichamelijk. Zelfs ’s morgens uit bed komen kan soms al als een te zware stap voelen. Het kan ook zo zijn dat je als zeer sportief persoon opeens de kracht niet meer hebt om een rondje te wandelen. Andere lichamelijke burn-out klachten die je kunt ervaren zijn:

Een burn-out kan iedereen overkomen, maar met de juiste behandeling kun je er ook weer vanaf komen. Een psycholoog kan je hier bijvoorbeeld goed bij helpen. Je gaat kijken naar waar het overspannen gevoel vandaan komt, om vervolgens patronen te doorbreken en klachten te verminderen. Samen met de psycholoog werk je aan het herstellen van jouw energie, en het verminderen van je vermoeidheidsklachten.

Close Menu